De fleste leverandører av behandling oppretter og sender EHF-faktura direkte fra sitt journalsystem. Med ditt journalsystem som utgangspunkt slipper du å registrere timer eller tilleggsinformasjon manuelt i andre løsninger.
Våre oppdragsgivere og samarbeidspartnere krever EHF-faktura med tilleggsinformasjon. Dette sparer alle parter for tid og administrasjon, og lar oss automatisere kvalitetssikring samt utbetalinger. ("EHF" står for elektronisk handelsformat.)
Hvordan utføre korrekt EHF-fakturering?
En EHF-faktura for behandlingsoppdrag som inneholder mer informasjon enn ordinær EHF-faktura har tilleggsopplysninger som:
- SakID
- Behandling/tjenestekode
- Behandlerens profesjon
- Dato og tid for avholdt behandling
Dette er nødvendig informasjon som håndteres i en standard etablert mellom utviklere av journalsystemer, forsikringsselskaper og oss i Behandlernettverk.no. Hvilke tilleggsopplysninger og hvordan de påføres kan du lese mer om her.
En EHF-faktura fra ditt journalsystem tilfredsstiller også de offentlige formkravene til faktura (salgsdokumentasjon), som står beskrevet nærmere på Altinn og i Bokføringsforskriften.
De fleste fakturerer derfor i dag elektronisk direkte fra sitt journalsystem hvor dette er automatisk tilrettelagt (dette er også vår anbefaling). Hør med din systemleverandør hva som skal til for å komme i gang om du ikke allerede har et ferdig oppsett.
Alle krav om tilleggsinformasjon for oppgjøret blir ivaretatt når du fakturerer fra ditt journalsystem. Fakturerer du fra et annet system kan det hende du må oppgi tilleggsopplysninger manuelt eller bruke en alternativ oppgjørsløsning.
Systemer som kjenner standarden og kan hjelpe deg i gang
ASPIT - Physica og Psykbase
E-post: support@aspit.no
Telefon: 35 05 79 02
Forsikringsoppgjør i Physica (aspit.no/aspit-physica)
Forsikringsoppgjør i Psykbase (aspit.no/aspit-psykbase)
Extensor
E-post: support@extensor.no
Telefon: 75 53 33 00
HANO
E-post: support@hano.no
Telefon: 66 77 66 73
PatientSky - ProMed og PatientSky Clinic
E-post: support@patientsky.com
Telefon: 219 319 00
SolvIT Journal
E-post: support@solvit.no
Telefon: 400 01 987
Bruker du et annet system, eller fakturerer via en tredjepart?
Sjekk med systemet du benytter hvor langt de har kommet med sin integrasjon, eventuelt be de kontakte DigiCare for en full oversikt over de tekniske kravene i oppgjørsformen.
Oppdragsgivere i Behandlernettverk.no er uavhengige og nøytrale aktører som ønsker å bidra til sunn konkurranse i et åpent marked. Vi har ingen kommersielle bindinger til utvalgte journal-/ eller faktureringssystemer og den enkelte behandler/klinikk står fritt til å velge det system som anses som mest hensiktsmessig for sin drift.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen